Warning: array_key_exists(): The first argument should be either a string or an integer in D:\Inetpub\webs\924517_web\www\lang_set.inc.php on line 7 Prof. MUDr. Cyril Höschl DrSc. FRCPsych.

Listy Cyrila Höschla, Reflex 50/2008, str.64-65.

11. 12. 2008


Dobrý den,
moc by mne zajímalo, jaký může mít na studenty dopad, pokud se s nimi učitel stýká ve svém volném čase mimo školu? Zda byste takový kontakt doporučil, či úplně zakázal? Zda existují nějaká školení, která doporučujete na toto téma?
Moc děkuji za odpověď a jsem s pozdravem
Filipová

Očištěn od případů patologických, jakými jsou například sexuální vztahy pedofilního učitele s dětmi, směřuje Váš dotaz spíše do oblasti pedagogiky a psychologie než do psychiatrie. Proto nemohu odpovědět poctivěji než pouhým zpětným pohledem do vlastní zkušenosti žáka a posléze učitele. V době, kdy jsem chodil do školy, byl mimoškolní vztah s učitelem spíše vzácností a omezoval se na turistický oddíl či nějakou sportovní aktivitu. I to však byla vlastně kolektivní záležitost, jakési pokračování školy, i když méně formální, umožňující těsnější kontakt a také důvěrnější (přidrzlejší, chcete-li) vztah. Dovedu si však představit, že individuální soukromý kontakt, například rodinný či přátelský, neobyčejně ztěžuje situaci ve třídě, kdy vzniká cosi jako střet zájmů, který se projevuje často tím, že „přátelé“ jsou ostřeji sledováni ostatními, podezření z nadržování stále visí ve vzduchu a je někdy paradoxně kompenzováno demonstrativně zvýšenou přísností, která ho má rozptýlit. To je všechno špatně. Z doby svých studií však chovám několik následných přátelství ke svým učitelům či učitelkám. Ta se ale rozvinula v době, kdy už nemohla ve třídě negativně působit. Podobně tomu bylo i na univerzitě. Dnes jsou mezi mými kolegy a přáteli někteří mí bývalí úctyhodní učitelé. A naopak, z mých bývalých studentů jsou nyní mí přátelé a kolegové. Žádná školení na to asi nelze doporučit; snad jen obyčejný selský rozum a intuici. Při troše sociálního citu lze přece odhadnout, co vztahy ve třídě (včetně vztahu k učiteli) narušuje a působí nespravedlivě a co ještě nikoli. A ještě něco: učitelé, kteří se pokusí skutečný vztah se žáky oblafnout hraným či neúměrným „kamarádstvím“, nejen, že tím respekt nezískají, ale i tu špetku, co ještě mají, rychle ztratí.