13. 9. 2007
Vážený pane profesore,
Nemáte někdy taky pocit, že žijeme ve dvojím světě. První je světem celebrit, dobře placených sportovců, mediálních značek, asertivních obchodníků a hereckých bohémů, který se na nás hrne z televize a novin. Jenže tenhle svět je zcela v disproporci s všedními starostmi obyčejných lidí, neboli 95% části populace. Připočtěme k tomu, že velká část lidí jsou introverti (někde jsem četl, že poměr introvertů a extrovertů je zhruba roven). Chtěl jsem se tedy zeptat, není možné, že vlastně velká část populace je díky tomuto tlaku (“být cool, úspěšný a charismatický, propařit každý druhý den...“) frustrována a co chvíli se topí v existenciálních úvahách? David Zeidler
Určitě máte pravdu, ale asi ne celou. Ta neviditelná většina může sice být na odiv vystavovanými celebritami, frajery a lehkoživky frustrována, ale zřejmě si to do značné míry žádá. Prostý lid si vždycky vyprávěl a snil o královnách, princeznách, boháčích, lupičích a čarodějích, zřídkakdy o sobě (a když, tak v roli Kašpárka nebo hloupého Honzy). Kdyby média prezentovala obyčejné, udřené, špatně placené a zásadně neznámé lidi bez skandálů a s informacemi typu „je poctivý, introvert, pracuje od šesti do dvou, má škodovku a dvě děti, nekouří, pivo občas“, tak by zcela propadla. Jinými slovy, není to vina těch celebrit, že se na nás tak trapně valí, ale spíše těch, co to čtou, ba přímo hltají, kupují Aha a Blesk, sami jsouce nezajímaví. Vždyť i z těch z neznáma vzešlých Vyvolených udělala celebrity veřejnost. Divácká voyerská obec! Nebýt jí, vůbec by se ta dnes už splaskávající bublina nemohla nafouknout.
Je ovšem pravda, že ona frustrace se může časem hromadit a tu a tam vést k lidovým vzpourám, povstáním ba revolucím, což se také stává. Mediální obraz se pak promění (prezentování jsou potom vojáci, dělníci, kombajny, přežívají sportovci a popíci), nějakou dobu to funguje, ale časem zase začne být frustována jiná část člověka, třeba touha po svobodě. A to se v dějinách pořád opakuje. Všeobecná spokojenost je nenastolitelná. Ani na minutu.