Warning: array_key_exists(): The first argument should be either a string or an integer in D:\Inetpub\webs\924517_web\www\lang_set.inc.php on line 7 Prof. MUDr. Cyril Höschl DrSc. FRCPsych.

„Očima Cyrila Höschla“. Reflex 39/2005, str. 16.

29. 9. 2005


Pane doktore, v posledních dnech stále víc slyším, že pojišťovny neplatí soukromým lékařům, že je tím ohrožena péče, dr.Rath obviňuje pojišťovny, pojišťovny ministerstvo, všichni se obviňují navzájem a mně se nechce věřit, že problém není jinde, někde v systému, a že nikdo nedokáže vysvětlit, v čem opravdu spočívá a kde by se dalo hledat nějaké „systémové“ řešení. Můžete do toho vnést jasno pro laika? Karel N., Praha
Jasno do toho vnést neumím, a to ze dvou důvodů: Za prvé, systém úhrady zdravotní péče je v samých základech ekonomicky perverzní. Ceny vstupů do tohoto „systému“ (léky, elektřina, plyn, benzín, cihly, cement, tašky, přístroje, prádlo, strava, služby jako prádelny, úklid aj.) jsou liberalizované, podléhají trhu a sbližují se s Evropou (nejméně však mzdy zdravotníků), kdežto ceny výstupů, tedy lékařské (sesterské) péče jsou regulované, pojišťovnami všelijak zastropované a mechanismům trhu prakticky nepodléhají. V systému je řada nepochopitelných nelogičností: máme pacienta, kterého propustíme, protože se zlepšil, ale za týden bychom ho měli opět přijmout, protože u něj došlo k recidivě onemocnění. To nemůžeme, protože pojišťovna nám proplatí hospitalizaci určitého člověka pouze jednou za půl roku, takže by jeho další pobyt museli platit ze svého buď ti, co ho léčí, nebo on sám či jeho rodina. Řeší se to tak, že ho vezmou jinde, tam to pojišťovna proplatí. Výsledek je, že pacient kočuje, péče není dostatečně informovaná a soustavná, a navíc pojišťovna o ty peníze stejně přijde (!). Zdravotnictví funguje asi jako krám, ve kterém o Vašem nákupu rozhoduje prodavač, kterého klepe přes prsty výběrčí, přes kterého za nákup platíte: ekonomicky se nemůžete chovat ani Vy ani prodavač, snad pouze onen výběrčí, ale ten zase není zaangažován ani ve Vaší kuchyni ani v rodinné pokladně prodavačově. Vaše potřeby jsou mu ukradené. Za druhé, jazyk těchto smluvních vztahů je tak šílený, že mu průměrný univerzitní profesor neporozumí. Cituji Vám doslova z chystané „dohody“, kterou se stanoví výše úhrad zdravotní péče hrazené z veřejného zdravotního pojištění, čl.1 odst.9/b a 10: „Pokud celková úhrada za předepsané léčivé přípravky a zdravotnické prostředky v 1. pololetí 2006 nedosáhne 100 % celkové úhrady za předepsané léčivé přípravky a zdravotnické prostředky v 1.pololetí 2005 upravené o procento, které je polovinou změny objemu příjmu zdravotní pojišťovny po přerozdělení v 1.pololetí 2006 proti objemu jejich příjmů po přerozdělení v 1. pololetí 2005, proplatí zdravotní pojišťovna bonus ve výši 50 % dosažené úspory. Pokud nárůst celkových nákladů (vyjádřený v procentech) segmentu nemocnic v 1.pololetí 2006 vůči 1.pololetí 2005 překročí u zdravotní pojišťovny hodnotu procenta, které je polovinou změny objemu příjmu zdravotní pojišťovny po přerozdělení v 1.pololetí 2006 proti objemu jejich příjmů po přerozdělení v 1. pololetí 2005, uplatní zdravotní pojišťovna omezení úhrady rovnoměrně u všech ZZ segmentu tak, aby celkové náklady segmentu nemocnic v 1.pololetí 2006 odpovídaly nákladům za 1.pololetí 2005 upraveným o procento, které je polovinou změny objemu příjmu zdravotní pojišťovny po přerozdělení v 1.pololetí 2006 proti objemu jejich příjmů po přerozdělení v 1. pololetí 2005“. Už chápete, že Vám nepomohu?
(bez záruky)