20. 11. 2018
Prof. MUDr. Cyril Höschl, DrSc.,
FRCPsych.,
ředitel Národního ústavu
duševního zdraví
Měly by vypadat zhruba tak, jak vypadají,
zejména na 3. lékařské fakultě UK,
kde kromě písemných testů z chemie,
biologie a fyziky je též ústní pohovor,
jenž hodnotí motivaci, schopnost orientovat
se v odborném textu a vybrat z něj
to podstatné, tvůrčí myšlení a schopnost
vyznat se v nejasně strukturovaných jevech.
Problém nespočívá v přijímacích
zkouškách, ale v tom, jak přísná kritéria
pro jejich složení určíme. I sebelepší
zkoušky jsou k ničemu, když jimi proleze
každý. Z našich výzkumů vyplývá, že jedním
z prediktorů akademického úspěchu
na medicíně je i prospěch z matematiky
na střední škole. Proto v případě, že by
se všude zavedly státní maturity, mohly
by se přijímačky klidně nahradit vhodně
definovanými kritérii jejich absolvování,
jež by sloužila k regulaci přijímání
studentů na lékařské fakulty. Každá fakulta
by si svou úroveň mohla regulovat
nastavením laťky.