21. 6. 2018
Zelené pokrytectví nebo obchod s odpustky?
Dobrý den,
teď jsem četl v časopisech pro motoristy, že dieselové motory splňující normu Euro 6 jsou šetrnější k životnímu prostředí než elektromobily. Přesto zažíváme elektromobilové nadšení a byrokratické šílenství, zakazující ještě donedávna velebeným (protože úsporným) dieselům vjezd do některých německých měst včetně třeba Hamburku. I když to asi není psychiatrický dotaz, rád se někdy bavím nad vašimi odpověďmi, tak trochu provokuji a jsem zvědav, co vy na to.
Jiří Veselý, Praha
Tady se náhodou setkala poptávka s nabídkou, protože nedávno jsem si před cestou přes Německo musel sehnat „EKO“ zelenou nálepku, bez které by mi prý v SRN hrozila pokuta. V Rakousku taková pokuta činí snad dokonce 2180 EUR. Abychom si rozuměli: Vůbec nezpochybňuji úsilí o čistotu životního prostředí. Zpochybňuji byrokracii (odpustky), kšeftování s virtuální realitou (emisní povolenky, odpustky), licoměrnost středověké církve, dnes zelené lobby (odpustky, emisní povolenky) a pokrytectví či zlovolnost byrokratů, protože diesely s Euro 6 jsou nejekologičtější a k životnímu prostředí nejšetrnější motory, zejména v kategorii SUV. Zatěžují životní prostředí méně než třeba elektromobily, u nichž největší zátěž představuje výroba a recyklace toxických baterií, jakož i výroba elektřiny v uhelných elektrárnách v zemích jako Německo, kde ekodemagogové zlikvidovali jaderné elektrárny - a ti budou zakazovat vjezd dieselů! A ještě na tom nemravně vydělává celý ten nálepkovací business - povinné STK, úředníci, kopírky, výroba nálepek, korupční svody aj.. Dá se v tom najít jistá paralela s důsledky obchodu s hříchy, jenž vedl a) k tomu, ze v katolických zemích (s odpustky) je nakonec tradičně větší kriminalita než v protestantských a b) k reformaci (Wycliffe, Luther, Hus). Přitom hříšnost se celkově zřejmě nakonec nijak nezmenšila:-). Dovedu si představit, že na podobném, daty nepodloženém a pouze politicky motivovaném, principu se zakáže vstup do některých měst například tlusťochům (moc jedí a zanechávají za sebou víc odpadků), lidem se zažívacími obtížemi (zatěžují kanalizaci), rodinám s dětmi (děti vůbec dělají nepořádek) a jiným hříšníkům, ovšem zaplatí-li, mohou dostat výjimky a povolenky. Zpoplatnit se dá všechno, i knírek nebo dredy. Stačí to napřed zakázat. Pokud někdo pochybuje o tom, co zde uvádím o ekologické šetrnosti dieselů, tak ať se podívá na odkazy například na hoschl.cz/AGBM dřív, než mi bude rozhořčeně psát.