Warning: array_key_exists(): The first argument should be either a string or an integer in D:\Inetpub\webs\924517_web\www\lang_set.inc.php on line 7 Prof. MUDr. Cyril Höschl DrSc. FRCPsych.

Věčný smích Amadea. 50 osobností prozrazuje své srdeční scény ve Formanových filmech. Reflex 16/2018, str. 34

19. 4. 2018


Plná verze (tištěná je stručnější):

V každém Formanově filmu je scéna, jež zkratkou vyjadřuje celou hlavní myšlenku díla. V Láskách jedné plavovlásky je to moment, kdy předtím na vesnické zábavě s vojáky hlavním hrdinou jednorázově sbalená naivka dorazí po čase nečekaně k němu domů do Prahy a setká se jak s překvapeným klukem, tak s jeho nic netušícími rodiči. Je pozdě v noci, všichni se všemi se shádají, chudinku se jim zželí vyhodit v neznámem městě na ulici, místo na spaní pro ni nemají, je to celé strašně trapné. Když maminka onoho kluka v kuchyni tajně šmíruje zavazadlo dívky, v rádiu právě časové znamení ohlašuje půlnoc. Maminka otevírá víko kufru a z rádia se ozve "Kde domov můj?" (Tehdy se o půlnoci v rozhlase hrála hymna - ale i bez této znalosti je to nesmrtelná scéna).
Snad nejsilnější scénou filmu Vlasy (Hair) je pochod vojáků nastupujících do letadla k misi do Vietnamu po zprvu nevinné záměně dvou kamarádů. Tak to v životě bývá: kdo neměl zahynout, zahyne, a naopak.
Jedna z vrcholných scén Amadea je Salieriho motlitba poté, co tajně shlédl prostopášnou scénku potrhlého génia a Constanze ("sněz mé h…o"). Salieri se v motlitbě ptá "Bože, jak je možné, že já, který jsem Ti celý život oddaně sloužil a žil jen hudbou, jsem jen to, co jsem, kdežto Ty jsi vložil tak úžasného génia do tohohle vulgárního nevycválaného spratka?!"
V Hoří, má panenko, je to scéna, kdy oslavenec - hasičský veterán dostane pamětní hasičskou sekerku. Jenže když pouzdro nakonec po tom všem, co se mezitím odehraje, včetně toho, že na něj zapomenou, otevřou, sekerka tam není, protože ji mezitím někdo ukradl. Další nezapomenutelný moment tam je u požáru stavení, jehož zachráněný majitel sedí v šoku mezi přihlížejícími čumily, z nichž dva se o něho starají, otáčejí mu hlavu, aby se "na to nemusel dívat", avšak poté, co si všimnou, že tomu chudákovi je zima, jeden druhému radí "dej ho blíž k ohni".
A v přeletu přes kukaččí hnízdo jsou to všechny provaly z nesvobody do svobody: od útěku chovanců ústavu pod vedením McMurphyho na výlet na jachtě až po závěrečný Indiánův prohoz přetěžkého pultu hydroterapie oknem a jeho v dálce pomalu mizící postava…